Wat doet Spotzer precies?
"Wij maken tv-spotjes die kleine bedrijven en bedrijven met een regionale
uitstraling zich ook kunnen veroorloven. Dat doen we met voorgeproduceerde
commercials, waarop een exclusieve licentie voor een bepaalde regio kan
worden verworven. We proberen daarbij tegen lage kosten te werken. We hebben
bijvoorbeeld in Kiev in een week tijd honderd commercials kunnen opnemen.
Gewoon door goed te plannen en door gebruik te maken van dezelfde
opnameteams."
Waar zijn de bij u ingekochte commercials te zien?
"In Nederland doen we onder meer zaken met RTL, CNN, Eurosport en
Discovery Channel. Daarnaast kunnen spots worden ingekocht voor vertoning op
internet en voor beeldschermen op Schiphol of in McDonald’s-vestigingen. En
we doen zaken met internetbedrijven als Yahoo, Google en Hyves."
Hoeveel klanten heeft u inmiddels?
"Meer dan honderd. We zijn nu achttien maanden bezig. De eerste periode
bestond vooral uit het bedenken en produceren van spots. We hebben nu
ongeveer vijfhonderd verschillende commercials voor dertig tot veertig
sectoren. Uiteindelijk willen we toe naar een paar duizend spots."
Spotzer heeft net 10 miljoen euro opgehaald bij European Directories, de
uitgever van De Telefoongids. Is de financiering van het bedrijf daarmee
rond?
"We zijn vorig jaar begonnen in Nederland. Onlangs zijn kantoren in de
Verenigde Staten geopend, in New York en San Francisco. We willen onze
activiteiten wereldwijd uitbouwen. Maar dat zal in stappen gebeuren. Met het
kapitaal dat we nu hebben, kunnen we jaren vooruit."
Eerder staken al de investeringsmaatschappij Cyrte van John de Mol en het
productiebedrijf Dutchview geld in uw onderneming. Om wat voor bedragen ging
het toen?
"Cyrte heeft 5 miljoen euro geïnvesteerd. Dutchview maakte onderdeel uit
van een financieringsronde die 2,7 miljoen euro opleverde. Zij zijn nu, net
als European Directories, minderheidsaandeelhouders."
Uw commercialaanbod kan voor klanten van De Telefoongids een interessante
aanvulling zijn. Wilde Spotzer niet worden overgenomen door European
Directories?
"Nee. We zijn tevreden met de wijze waarop wij nu opereren."
Gaat European Directories wel de boer op met commercials van Spotzer?
"Dat is wel de bedoeling. In januari beginnen we met twee proefprojecten.
European Directories heeft een groot verkoopapparaat. Dat biedt veel
mogelijkheden Gemakkelijk zal het niet gaan, denk ik. Bedrijven die yellow
pages (gouden gidsen en telefoongidsen, Z24) exploiteren zijn nog bezig
met een transformatie van papier naar internet. Video is voor hun nieuw."
Heeft u concurrentie?
"In Europa niet. In de Verenigde Staten is er een onderneming die
hetzelfde doet als wij: Spotrunner. Wij onderscheiden ons door naast
tv-spotjes uitingen op internet en in winkelcentra of luchthavens te bieden."
Waarom is Spotzer een Nederlandse onderneming. U bent zelf Amerikaan...
"Mijn vrouw is Nederlands. Sinds 2001 wonen we hier. Ik heb het hier prima
naar mijn zin."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl